Image
fot. kadr z filmu

W zeszłym roku śpiewająca albo raczej wyjąca suczka Cheeky zadebiutowała na deskach Opery Narodowej w Zagrzebiu, dołączając tym samym do grona zdumiewających psich artystek i artystów, dla których kino familijne to zdecydowanie za mało. Operowo-teatralny potencjał swoich czworonożnych przyjaciół odkryła także Tilda Swinton, która wyreżyserowała muzyczne wideo z ich udziałem, będące widowiskiem tyleż dziwacznym, co hipnotyzującym i dramaturgicznie bezbłędnym.

 

Słuchowi wrażliwcy nie muszą jednak obawiać się kakofonicznego koncertu skomponowanego z psich arii, bowiem w tej operze banda uroczych spanieli oddaje się typowym dla merdających czworonogów uciechom – nierównym walkom z morskimi falami, pogoniom za piłką czy ogonami kompanów, ale do muzyki Georga Friedricha Händela, niemieckiego kompozytora z czasów późnego baroku, śpiewa amerykańska gwiazda operowa – Anthony Roth Costanzo.

 

W nakręconym na szkockim wybrzeżu klipie, w którego produkcji pomagał Swinton Sandro Kopp – artysta wizualny, znany także jako Centaur z filmowej wersji „Opowieści z Narnii” (2005), psy przemierzają galopem puste plaże, pływają i walczą o pozycję w centrum kadru, niekiedy spoglądając prosto do kamery, za którą, jak się zdaje, stoi ich człowiek z piłeczką – upragnionym łupem.

 

Chociaż spaniele nie robią rzeczy niezwykłych, a raczej tylko realizują typowy repertuar psich zabaw, Swinton i Kopp zadbali o ekscentryczność swojej opery, udziwniając narrację efektownymi zwolnieniami i stosując montażowe tricki, dzięki którym w wybranych scenach psy tworzą zaskakująco harmonijne, czasem nawet symetryczne układy, a ich ruch – choreografia na osiem ogonów i trzydzieści-dwie łapy – odzwierciedla dynamikę i zmieniające się napięcie pieśni. Co ciekawe, libretto do oryginalnej opery Händela, z której pochodzą wykorzystane w klipie utwory, było inspirowane tragikomedią Pierre'a Corneille'a Cyd – opowieścią o konflikcie między miłością a rycerskim honorem.

 

Psia opera powstała we współpracy z multimedialną grupą Visionarie i będzie częścią godzinnej instalacji, przygotowywanej w ramach nowego, bezprecedensowego projektu „Glass Handel”. Widowisko, które rozegra się w nowojorskiej Katedrze Świętego Jana Bożego (26-27 listopada), zostało pomyślane jako interdyscyplinarne operowe show. W jego centrum stanie Costanzo, wspierany przez zespół The Knights, a całość uświetnią takie osobistości jak malarz George Condo, który na żywo będzie tworzył obrazy na gigantycznych płótnach, oraz gwiazdy amerykańskiego baletu – David Hallberg i Patricia Delgado. Sześciominutowy film Swinton zostanie zaś wyświetlony w towarzystwie ośmiu innych operowych klipów, przygotowanych między innymi przez Jamesa Ivory'ego, laureata Oscara za scenariusz do „Tamtych dni, tamtych nocy” (2017), i Marka Romaneka, współtwórcy teledysków Madonny, Beyoncé czy Michaela Jacksona.

 

Alicja Muller

źródło: www.indiewire.com