Image
Paweł Pawlikowski

- W dzisiejszych czasach bardzo nam trzeba dobrych wiadomości z Polski. Widzę swoich aktorów, którzy znosili tortury, wymęczyłem ich bardzo podczas pracy nad filmem. Mam nadzieję, że mi wybaczyli, kiedy zobaczyli efekt, bo zrobili coś naprawdę wyjątkowego. Chciałem dedykować tę nagrodę Januszowi Głowackiemu. Wielkiemu pisarzowi, który pomógł mi napisać scenariusz, a który odszedł ubiegłego lata. Miał w sobie wiele rzeczy, które kocham w Polsce: poczucie humoru, odwagę, delikatność, otwartość na resztę świata. I o te rzeczy musimy walczyć, żeby duch Janusza Głowackiego i ludzi jemu podobnych pozostał w Polsce  – powiedział Paweł Pawlikowski odbierając nagrodę w Cannes. Mający już na koncie Oscara za fenomenalną "Idę" z Cannes wyjedzie ze statuetką za najlepszą reżyserię.

Polskie kino plasuje się w tym roku wyjątkowo wysoko. "Zimna wojna" zbierająca doskonałe recenzje krytyków i publiczności, to drugi, po "Pianiście" Romana Polańskiego polski film biorący udział w walce o Złotą Palmę.

Oczekiwania wobec nowego filmu Pawła Pawlikowskiego były ogromne. Począwszy od głosów płynących od nielicznych, którzy "Zimną wojnę" mieli okazję zobaczyć w Polsce po recenzje opublikowane zaraz po festiwalowej premierze. Śmiało mogę powiedzieć, że film im sprostał. Do tego stopnia, że zaryzykowałbym stwierdzenie, iż "Zimna wojna" lepsza jest od "Idy". Nie mam wątpliwości, że to jeden z najbardziej przejmujących melodramatów, jakie w ostatnich latach widzieliśmy nie tylko w polskim kinie, ale w kinie w ogóle. Fenomenalne, utrzymane w czerni i bieli zdjęcia Łukasza Żala, kapitalne role z Joanną Kulig na czele, dla której część zagranicznych dziennikarzy chce ponoć porzucić swoje żony" - mówi z zachwytem Kuba Armata, programer Netia OFF CAMERA.

Złotą Palmę 71. Festiwalu Filmowego w Cannes otrzymał "Manbiki Kazoku" (pol. "Złodzieje sklepowi") w reżyserii Hirokazu Koreedy, autora "Ojca i syna" czy "Naszej młodszej siostry". Film poświęcony został problemowi dzieci niechcianych i rodzin zastępczych.
– Usłyszeliśmy tych, którzy byli dotąd niewidzialni. Ludzi, którzy nie mają władzy. Jestem szczęśliwa, że daliśmy im przemówić – powiedziała przewodnicząca Jury, Cate Blanchett. 

Niemniej interesująco wygląda tegoroczne rozdanie nagrody dla najlepszego debiutu, tak bardzo interesujące programerów naszego festiwalu. Grzegorz Stępniak, główny programer Netia OFF CAMERA zdawał się być zachwycony zwycięskim "Girl" (film ma na koncie również statuetkę za najlepszy występ aktorski): - Mój absolutny faworyt w drugim najważniejszym canneńskim konkursie – Un Certain Regard – debiutancki film młodego belgijskiego reżysera, Lukasa Dhonta, został entuzjastycznie przyjęty przez widzów i krytyków. Magnetyzujący Victor Polster gra tu piętnastoletnią transgenderową dziewczynę, Larę, która zmaga się nie tylko z własną cielesnością i problemami wynikającymi z rozpoczęciem procesu zmierzającego do zabiegu korekty płci, ale również z katorżniczymi baletowymi treningami. Bohaterka marzy bowiem, żeby zostać zawodową baleriną. Dhont sugestywnie pokazuje materialne ograniczenia wynikające z życia w „nieodpowiednim ciele”, podkreślając fizyczny i emocjonalny ból, jaki towarzyszy Larze na każdym niemal kroku. I choć transpłciową postać kreuje aktor, to ta decyzja castingowa wydaje się jak najbardziej usprawiedliwiona samą fabułą „Girl”.

Angelika Pitoń

 

Zobacz pełną listę laureatów 71. Festiwalu Filmowego w Cannes:

Złota Palma: "Złodzieje sklepowi", reż. Hirokazu Koreeda

Grand Prix: "BlackKkKlansman", reż. Spike Lee

Nagroda Jury: "Capharnaum", reż. Nadine Labaki

Najlepsza reżyseria - Paweł Pawlikowski, "Zimna Wojna"

Najlepszy scenariusz - Alice Rohrwacher, "Lazzaro felice" oraz Nader Saeivar i Jafar Panahi, "3 Faces"

Najlepsza aktorka - Samal Yeslyamova, "Ayka"

Najlepszy aktor - Marcello Fonte, "Dogman"

Najlepszy film krótkometrażowy: "All These Creatures" reż. Charles William

Najlepszy film sekcji "Un Certain Regard": Ali Abbasi "Border"
Najlepszy reżyser - Siergiej Łoźnica ("Donbass")
Najlepsza występ aktorski - Victor Polster ("Girl")
Najlepszy scenariusz - Meryem BenmBarek ("Sofia")
Nagroda Specjalna Jury - Joao Salaviza i Renee Nader Messora ("The Dead and the Others")

Psia Palma: "Dogman", reż Marcello Fonte

Złota Kamera. Nagroda dla najlepszego debiutanta: "Girl", reż. Lukas Dhont

Najlepsza Złota Palma (nagroda specjalna jury): "Image Bok", Jean-Luc Godard

 

fot. Getty Images