Image
Dyskusja wokół #Sexedpl

Gdzie rozmawiać o seksie, skoro ani przy rodzinnym stole ani w szkole z jakiegoś powodu nie wypada? Anja Rubik, poprzez kampanię #sexedpl pokazuje jak dbać o swoje bezpieczeństwo i zdrowie, uczy tolerancji, wyzbywa społeczeństwo ze wstydu i fałszywej pruderii. W ramach offcamerowej sekcji o tej samej nazwie - SEXEDPL - odbyła się dyskusja z udziałem Anji Rubik, zaproszonych ekspertów oraz autorki pierwszej polskiej erotycznej powieści graficznej – „Istota”, Aleksandry Hirszfeld.

Kampania #SEXEDPL to zbiór czternastu krótkich video, w których znane osoby z Polski opowiadają o swoich doświadczeniach, tłumaczą niektóre zagadnienia, przełamują stereotypy. Wśród nich Monika Brodka mówi o świadomiej zgodzie na seks, Robert Biedroń o swojej mamie wymachującej tęczową flagą, a Mary Komasa o wizycie u ginekologa. Forma krótkich filmików jest prostym i wymownym sposobem, by jednocześnie opowiedzieć o czymś istotnym oraz trafić do szerokiej publiczności. Najlepiej było opowiedzieć o edukacji seksualnej właśnie przez film – tłumaczy Anja Rubik, inicjatorka kampanii - Filmy jako jedyne pomagają nam budować pewien rodzaj empatii, empatii do ludzi, którzy żyją inaczej niż my i mają problemy inne niż my. Chciałam aby znane osoby w Polsce opowiedziały o swoich doświadczeniach w sposób osobisty by pokazać ze edukacja seksualna nie musi być tematem nudnym lub wstydliwym.

 

Kampania podana jest w lekki i bezpretensjonalny sposób. Powaga samego tematu zostaje przełamana żartem, lekką narracją. Oglądając video ma się wręcz wrażenie intymnego kontaktu z osobą, która w nim występuje. To rozmowa, próba wymiany doświadczeń. Zamiast dyletanckich „ekspertów”, którzy próbują wmówić odbiorcom jak powinni żyć, otrzymujemy prawdziwe historie, które z pewnością przydarzyły się niejednej Polce, niejednemu Polakowi. Kampania sprawia, że wszystkie wielkie sprawy i zakazane słowa przestają być tabu podczas którego trzeba ściszać głos do szeptu. Kontekst kampanii #SEXEDPL, pomimo rosnącej dumy i nadziei na przyszłość, nie jest jednak taki kolorowy. Codziennie w Polsce cztery osoby dowiadują się o infekcji wirusem HIV. – powiedziała Anja Rubik podczas spotkania.

 

Kampania nie jest jednak jedynym działaniem, które podejmuje próbę zmieniania świadomości seksualnej Polaków. Podczas dyskusji poruszony został również temat powieści graficznej Aleksandry Hirszfeld. „Istota” to złożona z siedmiu nowel opowieść o próbie walki z heteronormatywną narracją, kulturowymi wyobrażeniami na temat seksualności kobiet oraz o wyzbywaniu się wstydu. Przede wszystkim to opowieść o nauce czerpania nieskrępowanej przyjemności z seksu. Nasz komiks erotyczny przygotowywany był przez trzy lata – powiedziała autorka komiksu - Bardzo nam zależało żeby uzupełnić tę lukę na rynku. Komiks stworzyłam wraz z Agatą Nowicką, która jest ilustratorką. Pomysł wyszedł z naszej wspólnej przyjaźni. Do tej pory nie istniała na polskim rynku powieść erotyczna z perspektywy kobiet. Konspekt powstał w trzy godziny i jeszcze tego samego dnia podjęłyśmy decyzję o tym kogo zaprosimy do współpracy.

 

Chcąc odzyskać i wyzwolić naszą seksualność powinniśmy być radykalnie stanowczy, odważni, konkretni. Tego uczy nas ekipa odpowiadająca za #SEXEDPL, to pokazują dziewczyny odpowiedzialne za „Istotę”. Ostatecznie, w świecie poza strachem i konformizmem wszystko wydaje się być ciekawsze, uwolnione, wytłumaczone. Niektóre osoby boją się przyznać, że są feministkami. – powiedziała Anja – A feminizm oznacza równouprawnienie. Chodzi o to by kobiety, jak i mężczyźni mieli ten sam wybór.” Właśnie o tych wyborach, o seksie, o naszym zdrowiu i o naszej równości powinniśmy rozmawiać jak najczęściej.

 

Julia Smoleń, Zofia Wierzcholska